En bedrijfsnoodplan is een dynamisch document. Het beschrijft de maatregelen en procedures die een bedrijf neemt in geval van noodsituaties. Dit om de veiligheid van werknemers, bezoekers, klanten en eigendommen, voor zover als mogelijk, te waarborgen. Het bedrijfsnoodplan bevat meestal de volgende onderdelen:
- Risicoanalyse; het identificeren en evalueren van mogelijke noodsituaties die het bedrijf kunnen treffen. Dit omvat het beoordelen van interne en externe risico’s zoals brandgevaar, stroomuitval, ligging, bereikbaarheid, aanwezigheid van (gevaarlijke) middelen en dergelijke
- Communicatie; het plan moet duidelijk aangeven hoe de communicatie in een noodsituatie dient te verlopen, zowel intern als extern. Het kan bijvoorbeeld een lijst met noodnummers, contactpersonen bevatten, welke communicatiemiddelen er gebruikt moeten worden.
- Ontruimingsprocedure; het plan moet gedetailleerde instructies bevatten hoe alle personen veilig het pand kunnen verlaten in geval van een noodsituatie. Zo dienen er duidelijke evacuatieroutes , verzamelplaatsen te zijn vastgelegd evenals de eventuele aanwezigheid van hulpmiddelen voor minder/niet mobiele personen.
- Herstelplan; het plan dient maatregelen te bevatten om de activiteiten van het bedrijf zo snel mogelijk weer te kunnen herstellen na een noodsituatie.
- Training en oefening; het is van essentieel belang dat BHV-ers en overig personeel bekend zijn met het bedrijfsnoodplan en hoe te handelen in een noodsituatie. BHV-ers dienen getraind en geoefend te zijn in hun kennis. Oefeningen en trainingen dienen te worden vastgelegd evenals een evaluatie van een ontruimingsoefening.
Het opstellen van het bedrijfsnoodplan dient zorgvuldig te gebeuren. Wijzigingen dienen zo snel mogelijk te worden aangepast. Hierbij valt te denken aan bijstelling procedures, namen en telefoonnummers, plottekeningen. Actualiteit van het bedrijfsnoodplan is van groot belang.